Email thông báo tạo tài khoản, nhận bài, duyệt bài có thể vào Spam. Vui lòng kiểm tra Spam mail và Report Not Spam để email của hội thảo vào Inbox lần sau.

27 November 2025
Trường Đại học Ngoại ngữ - Tin học TP.HCM
Asia/Ho_Chi_Minh timezone

Evaluative Adjectives And Conceptual Metaphors In Music Reviews: A Corpus-Based Analysis Of Pitchfork Reviews

Not scheduled
20m
Hội trường lầu 6 (Trường Đại học Ngoại ngữ - Tin học TP.HCM)

Hội trường lầu 6

Trường Đại học Ngoại ngữ - Tin học TP.HCM

828 Sư Vạn Hạnh Quận 10 TP.HCM
Tiểu ban 3: Trí tuệ Nhân tạo và Ngôn ngữ học Tính toán trong phát triển Kinh tế, Văn hóa và Xã hội

Description

This study investigates the use of evaluative adjectives and conceptual metaphors in Pitchfork album reviews to reveal linguistic strategies in music journalism. A corpus of 100 reviews (50 high-rated and 50 low-rated), totaling over 110,000 words, was analyzed through both quantitative and qualitative methods. The quantitative analysis shows that high-rated reviews rely on a limited set of recurring positive adjectives, while low-rated reviews employ a more diverse and critical vocabulary. The qualitative analysis, drawing on Conceptual Metaphor Theory, identifies recurrent metaphorical frameworks that map music onto domains of physical experience, spatial orientation, emotional states, artistic creation, and containment. These metaphorical patterns enable critics to translate abstract auditory experiences into accessible descriptions. The findings highlight how evaluative language not only conveys judgment but also constructs cultural value. Despite focusing solely on adjectives and one publication, the study demonstrates the potential of corpus-based methods in analyzing evaluative discourse.

Từ khóa

corpus linguistics; evaluative adjectives; conceptual metaphor; music journalism; Pitchfork reviews

Thông tin các tác giả

1/ Võ Hữu Khánh: đang là Học viên Cao học Ngôn ngữ Anh tại Đại học Cần Thơ
2/ Nguyễn Cao Thắng: đang là Học viên Cao học Ngôn ngữ Anh tại Đại học Cần Thơ
3/ Trương Phạm Xuân Mai: đang là Học viên Cao học Ngôn ngữ Anh tại Đại học Cần Thơ
4/ Nguyễn Trần Kim Thanh: đang là Học viên Cao học Ngôn ngữ Anh tại Đại học Cần Thơ
5/ Bùi Vũ Yến Ly: đang là Học viên Cao học Ngôn ngữ Anh tại Đại học Cần Thơ

Author

Co-authors

Presentation materials

There are no materials yet.