Email thông báo tạo tài khoản, nhận bài, duyệt bài có thể vào Spam. Vui lòng kiểm tra Spam mail và Report Not Spam để email của hội thảo vào Inbox lần sau.

27 November 2025
Trường Đại học Ngoại ngữ - Tin học TP.HCM
Asia/Ho_Chi_Minh timezone

A Corpus-based Study on the Use of Epistemic Modals in TED Talks about Technology

Not scheduled
20m
Hội trường lầu 6 (Trường Đại học Ngoại ngữ - Tin học TP.HCM)

Hội trường lầu 6

Trường Đại học Ngoại ngữ - Tin học TP.HCM

828 Sư Vạn Hạnh Quận 10 TP.HCM
Tiểu ban 3: Trí tuệ Nhân tạo và Ngôn ngữ học Tính toán trong phát triển Kinh tế, Văn hóa và Xã hội

Description

This study investigates the use of epistemic modal verbs in TED Talks about technology through a specialized mini-corpus of 101 talks (approximately 177,000 words) compiled from TED’s official platforms. The research examines both the frequency and pragmatic functions of nine modal verbs (can, could, may, might, must, will, would, should, and ought to). Using Sketch Engine tools for frequency counts, concordance lines, and collocational analysis, the findings reveal three major functional groups: possibility and certainty (e.g., can, could, may, might), necessity and prediction (e.g., must, will, would), and recommendation and advisability (e.g., should, ought to). Results show that can and will dominate the discourse, highlighting narratives of technological capability and confident projection, while could and might express speculation and visionary potential. Should emerges as the main directive modal for establishing norms, whereas ought to is entirely absent, reflecting TED’s accessible and audience-friendly rhetorical style. The study concludes that modality in this genre functions as a grammatical resource and a persuasive tool for balancing certainty, possibility, and ethical guidance. These insights contribute to corpus-based studies of spoken discourse, shed light on rhetorical strategies in science and technology communication, and offer pedagogical implications for teaching modality in English for Specific Purposes (ESP).

Từ khóa

epistemic modality; modal verbs; TED Talks; corpus linguistics; ESP

Thông tin các tác giả

1/ Trần Quốc Toàn: Học viên cao học Thạc sĩ Ngôn Ngữ Anh tại Khoa Ngoại Ngữ, Đại học Cần Thơ, số 411, đường 30/04, phường Tân An, thành phố Cần Thơ, email: quoctoan2506@gmail.com
2/ Nguyễn Ngô Linh Phụng: Học viên cao học Thạc sĩ Ngôn Ngữ Anh tại Khoa Ngoại Ngữ, Đại học Cần Thơ, số 411, đường 30/04, phường Tân An, thành phố Cần Thơ, email: phungm5624014@gstudent.ctu.edu.vn
3/ Nguyễn Thị Tú My: Học viên cao học Thạc sĩ Ngôn Ngữ Anh tại Khoa Ngoại Ngữ, Đại học Cần Thơ, số 411, đường 30/04, phường Tân An, thành phố Cần Thơ, email: tumynguyen1155@gmail.com
4/ Trần Thị Huỳnh Trân: Học viên cao học Thạc sĩ Ngôn Ngữ Anh tại Khoa Ngoại Ngữ, Đại học Cần Thơ, số 411, đường 30/04, phường Tân An, thành phố Cần Thơ, email: huynhtrantran58@gmail.com

Author

Mr TRAN QUOC TOAN (Can Tho University)

Co-authors

Ms NGUYEN NGO LINH PHUNG (Can Tho University) Ms NGUYEN THI TU MY (Can Tho University) Ms TRAN THI HUYNH TRAN (Can Tho University)

Presentation materials

There are no materials yet.